Najczęściej zadawane pytania

Poniżej zebraliśmy w jednym miejscu odpowiedzi na pytania, z którymi najczęściej spotyka się nasz Dział Obsługi Klienta. Zachęcamy do lektury!

Czym są białe i czarne plamy?

Biała plama NGA to punkt adresowy, który nie znajduje się w zasięgu żadnej sieci dostępu do internetu, umożliwiającej świadczenie usług dostępowych o przepustowości minimum 100 Mb/s. Czarna plama jest natomiast punktem, który leży w zasięgu przynajmniej jednej sieci dostępowej, umożliwiającej świadczenie takiej usługi.
Nasza nowobudowana sieć swoim zasięgiem obejmie zarówno białe, jak i czarne punkty. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą interaktywną mapę i wyszukaj swój adres.

Czy mój adres leży w zasięgu sieci?

Zachęcamy do skorzystania z interaktywnej mapy , aby sprawdzić czy dany adres znajduje się w zasięgu sieci ZICOM.

Na jakiej podstawie wybierane są adresy do projektu?

Zakres tzw. „białych plam” – adresów, które zostaną objęte siecią budowaną w ramach konkursów KPO i FERC (a wcześniej wybudowanych również z programu POPC), został określony w wyniku kompleksowej procedury konsultacji publicznych przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Mojego adresu nie ma na liście. Jak mogę go zgłosić?

Jeżeli Twojego adresu nie ma na mapie, możesz zgłosić zapotrzebowanie na budowę sieci światłowodowej do Twojego domu przez stronę internetową www.internet.gov.pl. Zgłoszony w ten sposób punkt adresowy może znaleźć się w kolejnej interwencji kolejnego programu.

Planuję/jestem w trakcie budowy domu. Jak zgłosić zapotrzebowanie na dostęp do sieci?

Aby zgłosić zapotrzebowanie na dostęp do sieci dla adresu, który jeszcze nie został nadany, skorzystaj z formularza kontaktowego. Podaj dane, takie jak gmina, miejscowość i numer działki, na której powstaje budynek. Adres znajdzie się wówczas na liście potencjalnej rozbudowy sieci.

Mój adres znajduje się na liście. W jaki sposób mogę przyłączyć światłowód do swojego domu?

Aby zamówić usługę, skontaktuj się z Operatorem Korzystającym, który świadczy usługi detaliczne na naszej sieci. Listę takich Operatorów poznasz, klikając na swój adres na mapie.

Jak wygląda harmonogram budowy sieci? Kiedy będzie możliwość zamówienia usługi?

Sieć budowana w ramach programów KPO i FERC oddawana będzie do użytku etapowo. Status realizacji swojego adresu możesz sprawdzić, korzystając z interaktywnej mapy. Mapa aktualizowana jest do 10 dnia każdego miesiąca.

Którzy Operatorzy będą świadczyć usługi na moim adresie?

Na sieci budowanej w ramach programów KPO i FERC usługi może świadczyć każdy operator, który podpisze z nami umowę na dostęp do sieci. Mogą to być operatorzy zarówno krajowi, jak i lokalni. Listę operatorów, u których możesz zamówić usługę, poznasz, klikając na swój adres na mapie.

Ile zapłacę za przyłącz? Jakie będą ceny usług?

Ceny usług będą zgodne z cennikiem usług Operatora Detalicznego, u którego złożysz zamówienie.

Wyraził-am/-em zgodę na udostępnienie nieruchomości pod budowę sieci, a mój adres nie jest objęty zasięgiem. Dlaczego?

Lista adresów, które zostaną objęte siecią budowaną w ramach konkursów KPO i FERC została określona w wyniku kompleksowej procedury konsultacji publicznych przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Jeżeli Twój adres nie został objęty zasięgiem, zgłoś zapotrzebowanie na usługę, korzystając z naszej interaktywnej mapy, a zweryfikujemy możliwość jego podłączenia w ramach rozbudowy sieci.

Wyraził-am/-em zgodę na udostępnienie nieruchomości pod budowę sieci. Czy na mojej działce będzie wykonywany przekop?

Sieć budowana jest napowietrznie oraz ziemnie. Przedstawiciel Wykonawcy w momencie podpisywania zgody na udostępnienie infrastruktury poinformuje, jaki typ sieci będzie przeprowadzony przez Twoją działkę.

W jaki sposób wykonywana jest instalacja światłowodowa? Czy można zamówić przyłącz ziemny?

Przyłącza wykonywane są zarówno napowietrznie, jak i ziemnie, w zależności od uwarunkowań terenu. W przypadku przyłącza napowietrznego, okablowanie przyłączamy do budynku, prowadząc je od słupa znajdującego się najbliżej granicy działki, a następnie prowadzimy przez mieszkanie do miejsca docelowego, czyli tam, gdzie będzie znajdować się router. Wykonując przyłącz doziemnie, umieszczamy nasz kabel w istniejących rurach kanalizacyjnych i doprowadzamy do budynku, a następnie, wewnątrz budynku, do miejsca docelowego.

Na skrzynkach/mufach podany nr telefonu Zicom, tj. 146 505 100. Dlaczego, jeśli nie świadczycie tam usług?

Firma Zicom jest operatorem infrastruktury budowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej oraz środków własnych. Zicom nie świadczy usług detalicznych na każdym z obszarów, ale udostępnia wybudowaną sieć innym Operatorom Detalicznym. Numer telefonu na mufach służy celom informacyjnym, w przypadku konieczności zgłoszenia dewastacji sieci.

Co oznaczają statusy adresów na mapie?

Planowany – aktualnie trwa proces projektowania sieci. Odwiedzaj naszą stronę regularnie, aby sprawdzić, kiedy adres zyska status możliwy do świadczenia usługi.

W projektowaniu – aktualnie trwa proces projektowania sieci na danym obszarze, adresy o statusie „w projektowaniu” zostały zakwalifikowane do budowy jako białe lub czarne plamy. Na tym etapie najważniejsze jest pozyskanie zgód na budowę – zarówno od urzędów, jak i mieszkańców, przez których działki sieć będzie przebiegać. W przypadku wystąpienia barier technicznych i inwestycyjnych może okazać się, że wybudowanie przyłącza do danego adresu jest niemożliwe.

W budowie – aktualnie budujemy sieć do Twojego adresu, za 8 do 24 miesięcy* będziesz miał/a możliwość zamówienia usługi do swojego domu.
*Punkt adresowy może nie zostać objęty zasięgiem z powodu wystąpienia bariery inwestycyjnej.

Gotowy – na adresie istnieje możliwość świadczenia usługi. Sprawdź na naszej mapie, którzy operatorzy detaliczni mogą świadczyć usługi pod Twoim adresem.